Põnev eksponaat MOMU-s

Uudised

Mootoripordi Muuseumis MOMU on nüüd võimalik oma silmaga vaadata legendaarset vormelit Estonia 24-10, mille ajaloos on oluline osa ka meie ettevõttel.

Forss ja autosport on olnud tihedalt seotud juba ettevõtte asutamisest alates. Eesti taasiseseisvumisel 1991 tekkis võimalus asutada erafirma ja autospordiga tegelemise käigus omandatud kogemused viisid otsuseni asutada autoremondi firma, mis on spetsialiseerunud just Volkswageni grupi autodele. Firma nimeks sai FORSS, mis tulenes sõnast forsseerimine, sest mootorite forsseerimine oli võidusõidus üks põhitegevusi ja Forss motoristid olid VW mootorite forsseerimisel hinnatud spetsialistid. VAG grupi automargid on jäänud meie firma põhitegevuseks tänaseni juba 32 aastat.

Piltidel oleva vormeli Estonia 24-10 ajalugu kirjeldab Forss asutaja ja üks osanikest Heino Karikosk alljärgnevalt:

„Kuni Eesti taasiseseisvumiseni toimus autode ringrajasõit suletud tsoonis ja võisteldi valdavalt Riia, Kiievi, Minski ja Tbilisi ringradadel, sest Eestis oma ringrada ei olnud. NSVL’i koondis võistles ka sotsialismimaade karikavõistlustel Ida-Euroopa ringradadel. Neljaliikmelises koondises oli kolm Eesti võidusõitjat, kuigi taseme poolest oleks pidanud olema kõik neli Eestist. Seda ei saanud Moskva aga lubada, sest see poleks olnud enam NSVL’i koondis. 80-ndate lõpus hakkasid piirid avanema ja meie põhjanaabrid kutsusid ka Eesti võidusõitjaid enda võistlustel osalema. Aastal 1989 osalesid meie tippsõitjad esmakordselt Soomes ja Rootsis. Seal oli aga vormelitel võistlusklassiks Vormel-4, kuhu meie Estonia 21, millega valdavalt sõideti ,oma tehniliste tingimuste järgi ei sobinud. Eestis asutati tehas ESTTEC, kus ehitati Vormel-4 tingimustele vastavaid autosid, millele paigaldati Volkswagen GTI-1600 mootor, “Weber” karboraatorid, Hewland käigukast ja Lockheedi pidurisüsteem. Kahjuks jagus neid autosid üksikutele ja neid loodeti ka Põhjamaades müüa. Kes soovis Vormel-4 klassis osaleda pidi hankima mõne läänes toodetud auto, või kohandama mõne Estonia mudeli tingimustele vastavaks. Aastal 1987 valmis uus mudel Estonia 24-10. Kahjuks osutus see mudel ebaõnnestunuks ja kolmest autost sõideti kaks puruks juba esimesel võistlusel ning loobuti selle kasutamisest. Minule tundus ainuvõimalik variant ehitada kahest Estonia mudelist Vormel-4 tingimustele vastav auto. Paigaldasin Estonia 21-M raamile 24-10 kere ja Volkswagen GTI-1600 mootori. Soomes ja Rootsis võistlemiseks pidin sõitma Moskvasse, et NSV Liidu Autospordi Föderatsioonist, kelle ainupädevusse see kuulus, rahvusvaheline sõitjalitsents saada, õnneks sellega probleeme ei olnud. Pidi hankima veel ainult viisad ja Soome ja Rootsi ringrajad ootasid. Korduvalt sai selle vormeliga osaletud ka Poola erinevatel radadel.“

×